Afhankelijk van het ontwerp en de omgevingsfactoren is het niet ondenkbaar dat de exploitatie van het warmtenet binnen 4 tot 5 jaar na het opstellen van de eerste plannen van start kan gaan. Gedurende de exploitatie zal regulier onderhoud worden gepleegd, zowel aan het warmtenet als aan de installaties en het gebouw.
Om ervoor te zorgen dat het warmtenet welkom is in de wijk en dat ook blijft is ook in deze fase goede communicatie tussen exploitant/leverancier en afnemers cruciaal. Het moet bijvoorbeeld duidelijk zijn wie het onderhoud doet en wanneer, er moet een adequate storingsdienst paraat staan om storingen snel te kunnen verhelpen en het moet transparant zijn hoe tarieven/ facturen tot stand komen en waar afnemers terecht kunnen bij vragen of klachten. Dit draagt bij een duurzame exploitatie van het warmtenet.
Het buurtwarmte station draagt de warmte van het distributie netwerk over aan het warmtenet van de wijk. Dit gebeurt met behulp van pompen die ervoor zorgen dat het warme water door een warmtewisselaar stroomt die voor de overdracht van de warmte zorgt. Deze warmtewisselaar scheidt tevens het water van het distributienetwerken en het water in het warmtenet in de wijk van elkaar. Het buurtwarmte station regelt ook de temperatuur en druk in het warmtenet.
Afhankelijk van de rol die het waterschap heeft bij de exploitatie van het warmtenet, is het waterschap op de volgende manieren betrokken: Als leverancier van de bron aan de exploitatiemaatschappij/warmtebedrijf, als bevoegd gezag voor het controleren van de installatie, of als beheerder van de eigen installatie (indien het waterschap een rol heeft in de exploitatie).
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.